1972 -1979

Het begon allemaal in het voorjaar van 1972. Jan Korteland komt terug uit militaire dienst en wil op 22-jarige leeftijd iets gaan doen met de technische ervaring die hij in de werkplaats van de legervoertuigen heeft opgedaan. Zijn schoonouders verhuren op dat moment een winkel met werkplaats en benzinepomp aan een fietsenmaker die te kennen had gegeven zijn activiteiten te willen stopzetten.

Jan en Corry nemen de tip van schoonvader serieus en starten op 6 mei 1972 Jan Korteland Autoservice aan de Polderstraat 9a te Alblasserdam. Corry draait de winkel en benzinepomp en Jan is in de werkplaats druk aan het sleutelen.

Al snel ziet Jan dat er in een waterrijk gebied als de Alblasserwaard weinig bedrijven zijn die zich bezig houden met watersport waardoor Jan zich naast de autoservice ook gaat richten op onderhoud aan buitenboordmotoren en de verkoop hiervan. Al snel blijken deze 2 zaken moeilijk te combineren. Mede hierdoor komt in december 1972 Bert Kleyn het team versterken om zich bezig te houden met de auto’s zodat Jan zich meer en meer kan focussen op de buitenboordmotoren. Al snel wordt de naam van de onderneming veranderd in Jan Korteland Auto-Bootservice.

Niet veel later, in 1975, komt Cor Prins binnen om als tweede monteur de drukte in de autowerkplaats in goede banen te leiden. Ondertussen is Jan zich naast de buitenboordmotoren gaan verdiepen in de botenverkoop en wordt ook deze werkplaats verder uitgebreid voor meer werkruimte en overzicht. Ook worden er onder de hoede van Cor steeds meer gebruikte auto’s verkocht en wordt er extra ruimte van het pand in gebruik genomen als showroom voor de boten en buitenboordmotoren. Jan Korteland Auto-Bootservice is inmiddels erkend Yamaha en Mercury dealer.

1980-1989

In gestaag tempo breidt het bedrijf zich verder uit met nieuwe, grotere werkplaatsen en meer personeel. Ondertussen is het dealerschap van Mercury ‘ingeruild’ voor Evinrude en weet Jan als eerste Nederlandse dealer de legendarische Evinrude 3.6XP V8 naar Nederland te halen. In combinatie met zijn opvallende Fletcher Arrowbolt is dit een bijzondere verschijning op de Nederlandse wateren. Later is de Evinrude V8 verkocht en is de Fletcher uitgerust met 2 Yamaha 200pk V6 motoren. Deze boot betekend voor Jan ook de eerste aanraking met de racerij door de staartstukken van zijn motoren uit te lenen aan een waterskiracer die op dat moment aan het testen is met dezelfde motoren achter een Phantom 21.

1990-1999

Naast het reguliere onderhoud en verkoop van boten en buitenboordmotoren gaat de snelle watersport steeds meer een rol spelen binnen Jan Korteland Auto-Bootservice B.V. Inmiddels zijn er dealerschappen gesloten met Phantom, Fletcher en Shakespeare om de snelle klant te kunnen bedienen. De Fletcher Arrowbolt heeft inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden en in die tijd vaart Jan met een tweetal Fletcher Arrowshafts rond. Eén met 2 Yamaha 250Vx motoren en later één met een Evinrude 4.0XP 300 V8. Later zijn er verschillende Phantoms 21 in bezit geweest en is in 1997 het importeurschap voor de originele Engelse Phantom 23 afgesloten. Dieptepunt in deze periode is een grote brand die in 1999 een groot gedeelte van het bedrijf in de as legt.

2000-2009

Het begin van deze periode staat vooral in het teken van de wederopbouw van het bedrijf na de brand. Met ups en downs lukt het hele team het om het bedrijf weer op te bouwen tot het niveau van voor de brand. De kans wordt meteen aangegrepen om de werkplaats en de showroom efficiënter in te delen.

Eveneens aan het begin van deze periode gaat de overkoepelende organisatie van Evinrude (OMC) failliet. Niemand kon toen vermoeden dat Evinrude zo’n mooie comeback zou maken dus wordt er een terugkeer gemaakt naar ‘oude liefde’ Mercury om het gat op te vullen dat Evinrude achterliet. Ondertussen worden sloepen en consoleboten steeds populairder en zijn merken als Yamarin, Topcraft en Oudhuijzer inmiddels onlosmakelijk met Jan Korteland Auto-Bootservice B.V. verbonden.

In 2004 stapt zoon Jan-Cees in de waterskiracing en worden mooie successen geboekt. Deze periode heeft er eveneens toe geleid dat de ‘snelle tak’ van dit bedrijf zich nog meer gespecialiseerd heeft in het uiterste qua snelheid en/of vaareigenschappen uit elke boot te halen. In 2007 wordt gestart met de verkoop van de Phantom 23XL op basis van de reeds bewezen romp van de Raffshore F1 en wordt Jan Korteland Auto-Bootservice B.V. erkend Mercury Racing dealer.

In 2006 hebben Jan en Corry Korteland een team van 8 vaste werknemers om zich heen gebouwd en besluit zoon Jan-Cees zijn baan in de scheepvaartindustrie op te zeggen om dit familiebedrijf te komen versterken. In totaal werken er op dat moment dus 11 mensen fulltime voor Jan Korteland Auto-Bootservice B.V.

2010-heden

Na het toeslaan van de crisis wordt het begin van deze periode vooral gekenmerkt door het overlijden van mede-oprichtster en bazin Corry Korteland. Een verlies waar het hele team vandaag de dag nog steeds vaak aan terugdenkt. In overleg gaat Jan-Cees zich in deze periode meer bezighouden met de weggevallen managementtaken en neemt in 2012 het gehele bedrijf over van zijn vader Jan.

Natuurlijk worden er in deze periode ook mooie mijlpalen bereikt. Trouwe buitenboordmotormonteur Sjaak Posthoorn gaat met welverdiend pensioen en in 2012 wordt het 40 jarig bestaan van het bedrijf natuurlijk uitbundig gevierd. Onder andere een ludieke kortingsactie aan de benzinepomp leidt tot een kilometerslange file in het dorp. In december 2012 mag Bert Kleyn zich 40 jaar werknemer noemen en in 2013 wordt de franchise met Stichting Vakgarage gesloten waardoor beide afdelingen verder gaan onder de namen Vakgarage Jan Korteland en Jan Korteland Watersport. Onderdeel van deze franchise is dat Jan Korteland Auto-Bootservice B.V. sindsdien ook BOVAG Aanhangwagenbedrijf mag noemen en naast het reguliere onderhoud dus officiële BOVAG keuringen aan boottrailers en aanhangers uit mag voeren. Daarnaast wordt er steeds meer onderhoud gepleegd aan boten van overheidsinstanties als de Politie en de Rijkswaterstaat.

In 2014 wordt er een exclusief Benelux-dealerschap afgesloten met de Belgische botenbouwer Bernico ter ontwikkeling van een high-performance consoleboot en mogen we als eerste Europese Mercury dealer in het voorjaar van 2015 testen met de Mercury Racing Verado 400R achter onze Bernico CCX. Eind 2015 wordt met behulp van Yamaha het exclusieve Nederlandse dealerschap met de Finse botenbouwer Yamarin beklonken.

Ook Cor Prins bereikt in juni 2015 zijn 40 jarig jubileum en eind 2015 gaat Bert Kleyn na 43 jaar trouwe dienst met welverdiend prepensioen.

In 2016 wordt het professionele onderhoud verder uitgebreid en krijgen we steeds meer aanvragen van overheidsinstanties als Politie en Rijkswaterstaat voor het repareren, onderhouden en opknappen van de vaartuigen welke voorzien zijn van een buitenboordmotor. Een interessante en positieve ontwikkeling die ons als buitenboordmotorspecialist nog beter op de kaart zet. In november 2016 mogen we vieren dat Richard-Wim den Boer al weer 25 jaar in dienst is. Eveneens een mijlpaal waar we natuurlijk heel trots op zijn.

In 2017 wordt ons team versterkt met Leonie Verweij en Tim van Dam. Leonie richt zich op de werkzaamheden in de winkel en de on- en offline marketing. Tim krijgt de kans om van zijn hobby zijn werk te maken en wij maken daarom graag gebruik van zijn technische kennis op het gebied van reparatie en installatie van buitenboordmotoren.

Eveneens in 2017 mogen we vieren dat we al weer 45 jaar bestaan als bedrijf. Dit wordt uiteraard uitbundig gevierd met zowel het personeel als onze klanten op een zonovergoten 6 mei 2017; een dag om in te lijsten!