Het vaarklaar maken van je boot
Buitenboordmotor onderhoud
Een buitenboordmotor is gemaakt om lang mee te gaan, mits deze op de juiste manier onderhouden wordt. In de pleziervaart wordt een buitenboordmotor vaak de helft van het jaar intensief gebruikt en de andere helft van het jaar praktisch niet.
Daarnaast draait een buitenboordmotor op kruissnelheid een toerental van ongeveer 4000 toeren per minuut, wat twee keer zo hoog is als dat van een auto, welke op kruissnelheid zo’n 2000 toeren per minuut draait.
Met deze twee dingen in het achterhoofd is het belangrijk dat een buitenboordmotor jaarlijks onderhouden wordt.







Waarom buitenboordmotor onderhoud?
Gebruik en stilstaan
Het is inmiddels algemeen bekend dat de benzine van tegenwoordig snel verouderd. Dit betekent dat als een buitenboordmotor in het najaar goed draaiend met verse benzine weggezet wordt, deze benzine na een kleine twee maanden bedorven is. Dit zorgt ervoor dat de buitenboordmotor in het voorjaar niet meer wilt starten.
De verouderde benzine trekt vocht aan en kan voor schade in de motor zorgen, aangezien water niet in het brandstof- en verbrandingssysteem van de motor hoort.
Euro 95/E10 of Euro 98/E5?
E5 verouderd net zo hard als E10. Beide brandstoffen zijn binnen 6 tot 8 weken bedorven. Wel zit er een verschil in het percentage ethanol. 5% bij E5 en 10% bij E10.
Ethanol trekt het eerder genoemde vocht aan, waardoor E10 bij langer stilstaan mogelijk meer schade aan kan richten in de motor dan E5. Bij nieuwe motoren is het gebruik van E10 over het algemeen geen probleem. Deze motoren zijn ontwikkeld toen E10 al op de markt was. Bij motoren ouder dan 5 jaar kan het zijn dat deze beter draaien op E5.
Ons advies is om gewoon altijd E5 te gebruiken gezien de vochtaantrekking en het gegeven dat sommige motoren het gewoon beter doen op E5.

Jaarlijks onderhoud buitenboordmotor
Buitenboordmotor winterklaar
Met het winterklaar maken van een buitenboordmotor richten wij ons vooral op het verouderen van de benzine tijdens de winteropslag. Wij zorgen ervoor dat motoren met een carburateur gedraaid hebben op lang houdbare benzine of E5 met een houdbaarheidsverlenger en vervolgens verwijderen wij alle brandstof uit het brandstofsysteem.
Bij een motor met elektronische brandstofinjectie zorgen wij dat de motor langere tijd gedraaid heeft op lang houdbare benzine of E5 met een houdbaarheidstoevoeging zodat we zeker weten dat deze ‘geconserveerde benzine’ ook door de injectoren is gegaan. Vervolgens blijft bij deze motoren het brandstofsysteem gevuld om uitdroging van het injectiesysteem te voorkomen.

Verhoogd toerental
Een buitenboordmotor draait op kruissnelheid twee keer zoveel toeren als een auto op kruissnelheid. Dit zorgt ervoor dat jaarlijks onderhoud geadviseerd wordt. Met onze ervaring adviseren we elk jaar de oliën, filters en afdichtringen te vervangen en de draaipunten en mechanische kabels door te smeren.
Daarnaast verwijderen we de propeller, smeren de schroefas en controleren de slijtagebus alvorens we de propeller weer terug monteren. Daarbovenop adviseren we eens per 3 jaar de waterpomp en de bougies te vervangen, de thermostaat te testen en zo nodig te vervangen, en het brandstofsysteem te reinigen en de nodige onderdelen daaromheen te vervangen. De mogelijk aanwezige aandrijfriem(en) voor compressor en/of dynamo wordt dan eveneens vervangen. Eens per 5 jaar vervangen we de distributieriem en de mogelijk aanwezige spanrol.
Het is onmogelijk om alles te benoemen, maar door het bovenstaande onderhoud preventief uit te (laten) voeren is de kans op problemen tijdens het vaarseizoen nagenoeg uitgesloten. Als er zich tijdens het vaarseizoen toch problemen, storingen of schades voordoen dan zijn we met een kundige en ervaren ploeg techneuten in staat u zo snel als mogelijk weer het water op te krijgen.
